Check je reddingsvesten

OpblaasmechanismeMoeilijk? Niet moeilijker dan een dop van een fles afschroeven. In feite is een het vest niet meer dan een lege U-ballon om je nek met een simpel vulmechanisme. Een ventiel waarop een samengeperste luchtcilinder (CO2) geschroefd zit. Een slagpen doorboort de cilinder door handkracht (trekken aan het touwtje) of automatisch in het water door het oplossen van een zg. zouttablet waardoor een veerkracht vrijkomt die de slagpen in de cilinder slaat en het vest zeer snel opgeblazen wordt. Voor je aan de slag gaat, lees eerst dit artikel en zoek dan het type vest en ventiel dat op jou reddingvesten van toepassing is.

Wat je moet doen

  1. Losschroeven machanismeNa het losschroeven en verwijderen van de CO2 cilinder en de zoutpatroon een totale visuele controle van het vest en de onderdelen op beschadigingen en slijtageplekken. Denk hierbij ook aan de banden van het harnas, gespen en stiksels.
  2. Opgeblazen vestBlaas het vest zonder patroon en cilinder op met een luchtpompje bijvoorbeeld van een luchtbed. Vooral niet met de mond opblazen want in je adem zit veel vocht dat voor altijd achterblijft in de luchtzak van het vest. Droge lucht dus! Laat het stevig opgeblazen vest 16 tot 24 uur in opgeblazen toestand rusten om op lekkage te kunnen controleren. Het vest mag niet waarneembaar zachter worden. Zowel, dan controleren door (delen) onderdompeling in water om een lekkage vast te stellen. Lek? Nieuw vest!
  3. Patroon wegenWeeg de cilinder op een keukenweegschaal. Op de cilinder staat het bruto (gross) gewicht en het vulgewicht bijv. 33 of 60 gr. Let op: ook een niet gebruikte cilinder kan langzaam leeggelopen. Is het gewicht op de weegschaal gelijk aan het vermeldde bruto gewicht minus (een deel van) het vulgewicht, dan weet je dat de cilinder (gedeeltelijk) leeg is. Bijvoorbeeld een bruto cilinder van 226 gr minus vulgewicht CO2 van 60 gr betekent bij 166 gr een lege cilinder. Een onbeschadigde cilinder met aangegeven bruto gewicht (cilinder + vulling) op de wegschaal kan gewoon gebruikt worden. Twijfel je om de een of andere reden, vervang het dan. Elk vest kent zijn specifieke vulgewicht en montageschroefdraad. Veel voorkomend is 33 en 60 gr vulgewicht met een ½ inch schroefdraad. Check vooraf goed dat het rubber O-ringetje in het ventiel ter afdichting aanwezig is. Gebruik een tipje witte vaseline (zuurvrij) op de schroefdraad. Het voorkomt corrosie. Zet het handvast.
  4. ZoutpatronDe zoutpatroon (pil, super bobbin, enz) komt in verschillende vormen per merk voor. Check hiervoor de site van de ventielleverancier die in je vest is toegepast. Vestleveranciers, bijv. Besto of Plastimo, kopen het ventiel in. Twee meest voorkomende ventielfabriekanten zijn ULM (United Moulders Ltd, http://www.uml.co.uk/) en HR (Halkey & Roberts, zie ook www.lifejackets.co.uk ). Cilinders gaan in de regel erg lang mee, zolang ze niet CO2 Cylinderbeschadigd zijn. Zoutpatronen hebben een korte levensduur. Droog en koel op de plank (shelf life) mogen ze tot drie jaar na fabricage verkocht worden. Geïnstalleerd in een vest is de gebruikstijd (service life) na de maximum shelf life nog eens drie jaar volgens Halkey & Robberts. Zie de pdf Halkey/Roberts V80040 Super Bobbin. Bij H&R vervang je het zouttablet inclusief een geel omhulsel, bij een ander (Secumar) alleen het zouttablet, bij de UML ventielen het hele slagwerk, huis met veer/slagpen en tablet en rood/groene gebruiksmarkering. Kortom, ieder zijn eigen systeem. Een ander verschil, H&R vermeldt de productiedatum op de tablet. UML vermeldt de expiratiedatum. Goed opletten dus. Nogmaals, zoek je eigen systeem op. Dat is niet het merk van het vest maar het merk van de ingebouwde ventielen!
  5. Datum noterenLaat het vest leeglopen door in het mondblaaspijpje het ventiel iets in te drukken. Monteer de zoutpatroon en als laatste de CO2 cilinder handvast in het vest en vouw het op. Volg hiervoor de vouwlijnen in het materiaal. Let er op dat het trektouwtje uit het vest steekt. Noteer met een watervaste pen in het vest de datum van controle. Veelal is er een plaats voor gereserveerd. Anders zoek je een plekje op het (instructie)etiket. NOOIT op het opblaasbare binnenwerk van het vest. Watervaste pennen bevatten oplosmiddelen die het binnenwerk levensbedreigend kunnen beschadigen!!!!

Interval voor controle.

Dat is je betrokkenheid bij alles van je schip en de veiligheid ervan. Algemene regel voor opblaasbare vesten is kennelijk om elke de twee jaar een grote beurt en vervanging van je smeltpatronen uit te voeren. Ik heb mijn eigen schema, mede omdat ik aan boord en ’s-winters de kwetsbaarheid van de zouttablet onderken. In het laatste geval zijn ze droog op kamertemperatuur thuis opgeborgen. Elk voorjaar worden de tabletten en cilinders weer gemonteerd en het vest visueel goed nagelopen. Simpel hoor, even bij een kop koffie klussen aan boord. Vier vesten, hooguit een kwartiertje.

Bij de grote beurt gaan ze mee naar huis en worden opgeblazen met een compressor e.e.a. volgens bovenstaande. Als je het niet fotografisch vastlegt en er geen artikel over schrijft, ben je met een uurtje klaar. Kwartier per vest (OK, voor de oplettende lezertjes: 10 minuten voor het opblazen en 5 min. na het leeglopen).

Voor je eigen veiligheid: besef dat de zouttablet het meest kwetsbare onderdeel is. Opslag aan boord en in de winter bepalen de levensduur. Een hoge vochtigheid maakt de tablet instabiel en kan zelfs spontaan afgaan. Ook zeilend met veel buiswater kan leiden tot instabiliteit van de zouttablet. Menigeen is eens verrast met het spontaan opblazen van het vest na een paar flinke golven buiswater.

Zorg dat je goed droog verpakt een complete reserveset aan boord hebt! Prijzen zijn zeer uiteenlopend. Los zijn de onderdelen vaak goedkoper dan een set. Zo kan een groen kunststof borgclipje variëren van € 0,41 tot € 3,95 of hoger! Zouttabletten H&R € 8-12, UML € 6-12. Sets variëren van € 25-42.

Disclaimer

Disclaimer

Regelmatig onderhoud leidt tot betrouwbaar materiaal aan boord, zo ook voor reddingsmiddelen. In navolging van Amerikaanse ontwikkelingen zou ik een dergelijk artikel niet moeten publiceren want het moet daar inmiddels juridisch zuigelingenproof zijn. Ook Nederland volgt meer en meer dit bizarre spoor, aangemoedigd door een EU beleid, ondersteund door een landelijke overheid die alleen nog risicoloos management kent. Een slecht overheidsbeleid waardoor I’will sue you steeds normaler wordt. Grotendeels stam ik nog uit de tijd dat je – naar goed huisvaderschap – zelf verantwoordelijk bent voor je eigen doen en laten. In die geest is dit artikel gepubliceerd: handvatten met eigen verantwoordelijk voor meer veiligheid aan boord. Wanneer heb jij je reddingsvesten gecontroleerd?

Een digi-RedTeam-bijdrage van Lodewijk Cornelissen